quilten, schilderen, vertellen, haken, koken, borduren, en nog meer leuke dingen

maandag 21 januari 2013

Een naaidoos vol haakpennen

Uit de nalatenschap van mijn schoonmoeder kreeg ik een ouderwetse naaidoos gemaakt door haar man.

Hij was timmerman en kon maken wat hij zag. Dit was niet zijn mooiste werkstuk, maar wel veel gebruikt. Voor zijn kinderen en kleinkinderen heeft hij tafels, stoelen, kasten, commodes en een stapelbad gemaakt. Aan de ene kant is het prachtig wat er achtergelaten is en aan de andere kant bindt het je ook. Als je eens wilt veranderen van inrichting houden de handgemaakte tafels en kasten je met onzichtbare handen vast. Als je het eenmaal wegdoet zul je nooit meer een zelfde handgemaakt kastje terug kunnen kopen. Je weet niet wat er mee gebeurt en het is onverteerbaar om het weg te brengen naar het kringloopcentrum waar het als anoniem meubel de wereld verder in gaat.
In deze tijd van ecomomische crisis en de opkomst van hergebruik van goederen, prijzen wij ons gelukkig met het vakmanschap van mijn schoonvader. Dan maar wat wisselen met de accesoires en de kleuren van de muren.
Afijn een naaidoos vol haakpennen dus. Dik en dun. Wat een rijkdom. Ik heb trouwens net de laaste vierkant van het dekentje gehaakt en hier is de beloofde foto!
echt jaren 60 vinden jullie niet? En hiermee is dan eindelijk de voorraad breikatoen die ik nog steeds had vanaf dat de kinderen klein waren zo miniem geworden dat ik het restje misschien kan weggooien.

Dag allemaal. Tot de volgende keer. Merel

6 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige naaidoos en haakpennen is mooi mee genomen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi die zelfgemaakt naaidoos. Je beschrijft mooi het gevoel wat aan die meubels en spullen zit, het past niet altijd en toch wil je het niet wegdoen.
    Je gehaakte dekentje is erg mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij bent dus de geluksvogel die de naaidoos kreeg, daar kun je je rijk mee prijzen, dat er ook nog legio aan haakpennen in zat is helemaal een leuke bijkomstigheid.
    Ik vind je grannies supergeslaagd, daar word je blij van als je er naar kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi zijn jou granny's ook.
    De naaidoos lijkt me geweldig, heerlijk ruimte voor opbergen. Zelf heb ik zo iets met uittrekbare laadjes.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie naaidoos en ja ik heb ook zelfgemaakte spullen die mijn vader maakte en die staan te pronk op mijn werk-/logeerkamer en ik geniet er nog steeds van, dus ik zie niet of ze ouderwets zijn maar ik zie zijn liefde en dat is onvervangbaar!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dekentje geworden!
    En opa kon geweldige dingen maken, leuk dat overal wel iets van hem in huis staat!

    BeantwoordenVerwijderen